Kuvaus
Hankkeessa 6Aika:CircularHoodFood toteutettiin (vko. 4-6/2022) ruokahävikin vähentämiseen tähtäävä viestintäkokeilu Toinen kattaus – somekampanjalla.
Lue lisää tulosartikkeleista Viestintäkokeilu: Terveiset ravintolakeittiöstä kotikeittiöön ja Toinen kattaus -viestintäkampanja yhteiskehittämisen tulos
Lue lisää kampanjasta: Huippuravintoloiden kikat kotikeittiöön – Toinen Kattaus minimoi ruokahävikin. Katso hauskat hävikkivideot Youtuben -minisarjassa . Lisää reseptejä ja vinkkejä löydät Toinen kattaus -sivulta.
Hankkeessa 6Aika:CircularHoodFood toteutettiin (vko. 4-6/2022) ruokahävikin vähentämiseen tähtäävä viestintäkokeilu Toinen kattaus – somekampanjalla. Kampanjassa ruokavaikuttaja Jyrki Sukula lähetti keittiömestareiden terveiset kotikeittiöihin Metropolian opiskelijoiden tuottamassa videoproduktiossa. Ravintolat Savoy, Zilla ja Nokka toimivat kuluttajia tuuppaavina tahoina viestimällä ammattikeittiöiden vinkkejä kuluttajille. Mukana kampanjassa oli myös muun muassa Hävikkifoorumi – hanke sekä testissä Pauligin ja Luonnonvarakeskuksen kehittämä ruokahävikkilaskuri.
Kampanjassa jaettiin tietoa kevyiden, mutta pysäyttävien tietoiskujen muodossa hävikin synnystä sekä vinkkejä kaikkinaiseen hävikinhallintaan kotona. Aiheina oli muun muassa hävikin ennaltaehkäisy ja hyödyntäminen. Kampanjassa rohkaistiin kuluttajia muun muassa aistinvaraiseen arviointiin, jääkaapin järjestelyyn, lämpötilakontrollointiin, mallintamiseen hävikkilaskurin keinoin, kananmunien tuoreustestaukseen, kekseliäisiin resepteihin, hävikkiruokapäivään, koko kasviksen tai kalan hyödyntämiseen “nokasta pyrstöön” - ajatuksella, hävikin hallinnan rahalliseen säästöön.
Tuuppaaminen lähestymistapana ja yleisön puhuttelu ravintolan kautta toimi hyvin tässä asukkaita hyvin tavoittaneessa viestintäkampanjassa, mutta kolmiviikkoinen kampanja oli liian lyhyt seurantajakso mittaamaan todellista kulutusperäisiä vaikutusta kuluttajien käyttäytymiseen tai hävikin määrään. Lue lisää tulosartikkeleista Viestintäkokeilu: Terveiset ravintolakeittiöstä kotikeittiöön ja Toinen kattaus -viestintäkampanja yhteiskehittämisen tulos
Lue lisää kampanjasta: Huippuravintoloiden kikat kotikeittiöön – Toinen Kattaus minimoi ruokahävikin. Katso hauskat hävikkivideot Youtuben -minisarjassa . Lisää reseptejä ja vinkkejä löydät Toinen kattaus -sivulta.
Toinen Kattaus -kampanja toteutettiin osana laajempaa ruoan kiertotalouteen keskittyvää hanketta. 6Aika: CircularHoodFood Kiertotalous kaupunkikortteleissa – ruoan vähähiilisyys, urbaani tuotanto ja biojätteen kierto -hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa ja saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR).
Hanke edisti hiilineutraalin kaupunkiympäristön ja kestävän ruokajärjestelmän syntymistä, ruoan hiilijalanjäljen pienenemistä sekä vauhditti aiheeseen liittyvän uuden liiketoiminnan, yhteistyön ja ratkaisujen syntymistä. HSY toimi hankkeen koordinaattorina. Hanke toteutettiin yhdessä Vantaan kaupungin, Metropolia ammattikorkeakoulun ja Helsingin yliopiston kanssa. Hanke kesti vuoden 2022 maaliskuun loppuun asti.